President :

My photo
Kepala Batas, Pulau Pinang, Malaysia
fight for your mountains and trees :D

Thursday 24 November 2011

Charlie, My Friend

Assalamualaikum wbt.
...............................................................................................................

hello friday ! .aku suka hari jumaat sbb kuliah habis awai. hey, now in semester 2, first week dah habis ! 17 weeks left before cuti sem. =). --> post kat atas tulis november 24, but today is november 25 laa.it's friday, i dunno what's wrong w/ the date setting? heh..ikot suka hang laa..
...............................................................................................................

okay, kawan aku cakap, dalam banyak2 mende kt kmpp ni, mende yg paling femes skali adelah ; 1.Charlie  2.Makcik karipap. yg ke-3.- aku la kot? (heh.. =.=) haha.. tiada nama lain selain charlie..disebabkan populariti charlie ni x penah hilang, so hari ni aku nak story pasai charlie..

nama sebenar  : kumbang rove
nama glamour  : semut semai - semut kayap - semut charlie
spesies  : Paedarus fuscipes Curtis
populasi  : >40 000 spesies. jumpa kt sawah padi-asrama-rumah flat
                              

google image -charlie-

Charlie ni sepupu sepapat dgn semut2 lain, cume die ni unik sikit je, badan kaler2 - kaler oren+hitam, ade org panggil semut kayap, semut semai &.. yg sewaktu dgn nye. FYI, bisa die lebih kuat dari bisa semut api.. kalau semut api gigit..korang akn rase gatai je, tp kalo charlie gigit or korang saje2 terpenyek die.. die akan kuar kan air bisa (hemolimf liquid) - boleh buat kulit korang terasa irritate + gatal + konjunktivitis - lama2 jadik parut hitam..aku penah laa kene dulu , tp nasib kene sikit je.. parut pun dah hilang. -seriously, it's fucking itchy, aku dah jadik mcm beruk kt hutan tu dok menggaru . - musim charlie buat pesta kt kmpp ni rasenye musim tuai padi,org akan bakar jerami, termasuk laa habitat dorang- so, semua kaum kerabat charlie ni pi transfer tmpt lain, (including kmpp) ..haram.. org lain jadik mangsa, termasuklah aku.. =.=

kes-kes kt Malaysia - apa yg akan jadik kt korang kalau kena bisa charlie
google image

severe case :
jumpa kt google ; kesan cecair hemolimf dari semut charlie

Hemolimf  liquid :
Cecair ni yg ada kt dalam badan charlie - antara toksin sentuh yg paling dangerous kt dunia (ikut nisbah badan charlie yg kecik ni). tak silap aku, toksin ni name die pederin. mcm aku ckp td, bila kena bisa ni - mula2 rasa gatal ,pastu akn menyebabkan penyakit kulit teruk..memang sakit la woi..
---tahap ketoksinan : 12 times higher than cobra
............................................................................................................................
 Setakat yg aku tahu, charlie ni biasanya jumpa kt belah2 utara je.. kat kampung aku ade jugak sawah padi, tp xpenah jumpa pun makhluk Allah ni, datang kmpp baru kenal.. so, juniors aku yg niat nak sambung belajar kt belah2 utara ni, hati2 (haha..)  .

No comments:

Post a Comment